Olars Ulla

Olars Ulla grundades år 1999 av designern Ulla Simonsson. Gårdsnamnet på släktgården med anor från 1600-talet fick ge sin karaktäristiska prägel på företagets identitet. Ursprunget i Dalarna och i jordbrukstraditionen sätter fortsatt en stark prägel på designen. 

Från klädskapande i liten och lokal skala, där Olars Ullas modeller syddes upp hos sömmerskor i bygden har företaget växt till att driva egna butiker i Sveriges storstäder och att ha återförsäljare i Norden och Europa.

Lojaliteten till företaget är hög och de trogna, återkommande kunderna många. Kläderna bärs med fördel i lager på lager och i kombinationer med varandra kan olika stilar skapas, efter tycke och smak. Kollektionerna är en blandning av rustik vardag och stilfull fest. Stilen är bohemisk eller bondromantisk, men med en tuffare attityd. Här syns inspiration hämtad från gårdens historia. Från Dalarna. Och från naturen. Kläderna är alltigenom bekväma och samtidigt kvinnliga. 

Vårt mål

Olars Ulla drivs av en vision att erbjuda kvinnor unika och hållbara kläder. 

MEDVETEN KONSUMTION 

Olars Ullas styrs inte av trender. Kläderna är gjorda för att hålla länge och älskas allt mer med tiden. Mångfalden i kombinationsmöjligheter är Olars Ullas signum. Här finns grunden och en av de anledningar som gör designen unik. Kollektionerna ritas för att kunna kombineras med tidigare utgivna kollektioner. Designen är tidlös och de många kombinationsmöjligheterna gör inte plaggen bara funktionella utan också hållbara. Genom att designa mode som håller över tid kan modeindustrin röra sig bort från slit-och-släng-trender. 

Olars Ulla jobbar på flera sätt aktivt för en mer hållbar framtid. Kläderna tillverkas i kvalitetsmaterial och målet är att ständigt öka andelen av miljövänliga material. Nu jobbar Olars Ulla aktivt för att all produktion ska göras i Europa, från garn till färdigt plagg. 

Leverantörer väljs noga bland annat baserat på etisk medvetenhet.